close

Taylor Swift - Cardigan.jpg

 

" And when I felt like I was an old cardigan
Under someone's bed
You put me on and said I was your favorite "

 

Taylor Swift 泰勒斯繼去年的《Lover》專輯之後,在7月無預警地釋出最新民謠專輯《Folklore》,整張專輯回歸了清爽、緩緩訴說故事的 Taylor,誠意滿滿的10幾首歌曲彷彿一首首美麗的詩篇,唱出一篇篇愛情的故事記憶。這張秋日專輯聽起來特別舒服,很適合夜深人靜時一個人靜靜的聽,我最喜歡《Exile》跟《Hoax》兩首歌,但其他細膩的歌曲也都很值得一聽,絕對不會讓人失望。

 

Taylor Swift - Cardigan2.jpg

 

主打歌《Cardigan》其實可以和專輯裡其他兩首歌《Betty》、《August》一起聽,因為泰勒斯說,這三首歌分別代表一段三角戀關係之中每個人的視角。這首歌想要描寫的,就是青春年少期間的戀愛,那時的愛情青澀卻讓人記憶深刻,而歌曲的視角,是一個曾經深愛過對方,最後卻被拋棄的女孩的悲傷故事,相信很多人都能從中獲得些許共鳴。

這首歌每段主歌和副歌幾乎都不相同,因此任何人都能夠透過歌曲很清楚的傳達情緒轉折,搭上極富想像色彩的 MV 一起看,感受會更加立體清晰,是一首很棒的小品。

 

不知道你最喜歡新專輯《Folklore》中的那些歌曲呢?可以在留言區跟我分享喔!

 

 

歌詞翻譯

[Verse 1]
Vintage tee, brand new phone
穿著舊T恤 拿著新手機 
High heels on cobblestones
在鵝卵石路上 小心翼翼的踩著高跟鞋
When you are young, they assume you know nothing
當你還年輕 人們會覺得你什麼都還不懂
Sequin smile, black lipstick
燦爛的笑容 冷豔的黑唇
Sensual politics
還有一些情侶之間的小把戲
When you are young, they assume you know nothing
當你還年輕 人們會覺得你什麼都還不懂

[Chorus]
But I knew you
但我知道
Dancin' in your Levi's
你都穿著 Levi's 的衣服跳舞
Drunk under a streetlight, I
在街燈下爛醉
I knew you
我也知道
Hand under my sweatshirt
你的手在我汗衫下探尋撫摸
Baby, kiss it better, I
寶貝 再多親幾下吧

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
而當我發現自己變成某人遺忘在床底下的
Under someone's bed
老舊羊毛衫時
You put me on and said I was your favorite
你卻將我穿上 表示我才是你的最愛

[Verse 2]
A friend to all is a friend to none
什麼朋友都交 還不如都不要交
Chase two girls, lose the one
追求兩個女孩 終究失去其中一人
When you are young, they assume you know nothing
當你還年輕 人們會覺得你什麼都還不懂

[Chorus]
But I knew you
但我知道
Playing hide-and-seek and
我們會一起玩躲貓貓
Giving me your weekends, I
然後你會和我度過每個周末
I knew you
我也知道
Your heartbeat on the High Line
你那熱烈的心跳
Once in twenty lifetimes, I
讓我長久以來的黑暗滲進光芒

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
而當我發現自己變成某人遺忘在床底下的
Under someone's bed
老舊羊毛衫時
You put me on and said I was your favorite
你卻將我穿上 表示我才是你的最愛


[Bridge]
To kiss in cars and downtown bars
無論在車裡相吻 還是在酒吧親熱
Was all we needed
我們都求之不得
You drew stars around my scars
你曾讓我的傷疤不再疼痛
But now I'm bleedin'
但我現在卻不停淌血

[Chorus]
'Cause I knew you
因為我知道
Steppin' on the last train
你踏上末班車離開了我
Marked me like a bloodstain, I
讓痛苦在我身上留下一道道血印
I knew you
我太了解你
Tried to change the ending
你想要改變我們的結局
Peter losing Wendy, I
讓彼得潘失去他的溫蒂
I knew you
我知道
Leavin' like a father
你就像父親一樣遠去
Running like water, I
像水一般逕自流走
And when you are young, they assume you know nothing
而當你還年輕 人們會覺得你什麼都還不懂

[Verse 3]
But I knew you'd linger like a tattoo kiss
但我知道 你會像刺青一樣讓我難以忘懷
I knew you'd haunt all of my what-ifs
我知道 你會占據我的所有思緒
The smell of smoke would hang around this long
你身上的菸味也將停滯在我的生命裡許久
'Cause I knew everything when I was young
因為當我年輕時 其實我什麼都明白
I knew I'd curse you for the longest time
我也知道 我有很長一段日子會詛咒你
Chasin' shadows in the grocery line
在雜物之間 不斷找尋你消失的痕跡
I knew you'd miss me once the thrill expired
我還知道 當一切都結束了 你會再度想起我
And you'd be standin' in my front porch light
那時你會站在我家門前
And I knew you'd come back to me
我知道你會回來找我
You'd come back to me
求我和你不再分離
And you'd come back to me
我知道你會回來找我
And you'd come back
希望我再給你一次機會

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
而當我發現自己變成某人遺忘在床底下的
Under someone's bed
老舊羊毛衫時
You put me on and said I was your favorite
你卻將我穿上 表示我才是你的最愛

 

linkcoin5.jpg

arrow
arrow

    布萊n 發表在 痞客邦 留言(3) 人氣()